Bill Dixon (b. 1925) is one, if not the, foremost avant-garde jazz trumpet player. Given the common perception of the different factions in jazz, the following may come as a surprise for some... Bill Dixon:
The first person I ever heard play the trumpet, and this should be interesting, was Louis Armstrong.
When I was a teenager, the first trumpeter I heard as a trumpet player who had a remarkable affect on my thinking about the instrument from a technical point of view, and this may shock you, was Harry James (right). "Carnival of Venice," "Flight of the Bumblebee," pieces like that, I love those pieces.
The person who had a profound thing in terms of how he played, and the sound he took out of Horn, was Rex Stewart... I heard [him] at the dances we went to as a teenager because the Ellington band, the Lunceford band, all of those, they played for our dances, I heard them live.
When I started to play the horn... the person who was absolutely terrifying on the horn at the time was Dizzy... When I first heard the records of he and Bird, hey, I wept... Dizzy, it was impossible to escape the force that Dizzy had on that horn.
No one knows why ultimately [Miles Davis] took the stance on the instrument that he did... We don't know if it was accident, if he sat down and decided after so many years, we don't know what he did... And he brought to the instrument, to my ear, one of the most beautiful sounds I have heard come out of the trumpet... I listened very, very carefully that he did... And one time I could play note for note every solo that he had.
Bill Dixon interviewed by Robert D. Rusch in Jazz Talk - The Cadence Interviews (Lyle Stuart, 1984)
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Bill Dixon (n. 1925) es uno de los principales trompetistas de la vanguardia del jazz, si no el más importante. Dada la percepción que habitualmente tenemos de las diversas facciones del jazz, lo que viene a continuación puede ser una sorpresa para algunos... Bill Dixon:
La primera persona que oí tocar la trompeta en mi vida, y esto debería ser interesante, fue Louis Armstrong (a la izquierda).Bill Dixon entrevistado por Robert D. Rusch en Jazz Talk - The Cadence Interviews (Lyle Stuart, 1984)
Cuando era adolescente, el primer trompetista que oí como trompetista y que me afectó notablemente en mi forma de pensar sobre el instrumento desde un punto de vista técnico, y puede que esto te sorprenda, fue Harry James. "El carnaval de Venecia", "El vuelo del moscardón", este tipo de piezas, me encantaban.
La persona que poseía algo profundo en lo que respecta a su forma de tocar, y el sonido que le sacaba al instrumento, fue Rex Stewart (a la derecha)... Le oí en los bailes a los que iba cuando era un adolescente, porque en esos bailes tocaba la banda de Ellington, la de Jimmie Lunceford, y yo les oí en directo.
Cuando empecé a tocar la trompeta... la persona que era absolutamente aterradora con el instrumento en aquel momento era Dizzy... La primera vez que oí los discos que hizo con Charlie Parker, lloré... Dizzy... era imposible escapar de la fuerza que ejercía Dizzy sobre el instrumento.
Nadie sabe cómo en última instancia [Miles Davis] adoptó el enfoque que adoptó con el instrumento... No sabemos si fue por accidente, si se sentó y lo decidió al cabo de los años, no sabemos qué hizo... Y para mis oídos, aportó al instrumento uno de los sonidos más hermosos que jamás he oído salir de una trompeta... Escuché muy, muy atentamente lo que hacía... Y hubo un tiempo en el que podía tocar cada uno de sus solos nota por nota.
1 comment:
Gran entrada Fer, sigue así y no olvides el blog, que a veces le prestas menos atención del que deberías...
Y ¿la web, para cuando?
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