27/01/2009

Txalaparta... and John Zorn (!)

Back in the mid-90s, when I was still living in Spain, I remember having a conversation about the potential of several instruments from the Basque Country to be used in other musics, namely in jazz. After a quick assessment of some certainly venerable (and strikingly strident) instruments, such as txistu, alboka or trikitixa, the shortlist of potential musical exports came down to one candidate: txalaparta. Obviously, although I didn't know it at the time, we were not the first ones to think of this. Contemporary composer Luis de Pablo, for one, has worked with the instrument.

This is a good description of the instrument, from Tomás San Miguel's website:
TXALAPARTA is a primitive Basque rhythm played on a plank of wood by two people. Three decades ago the tradition was recuperated by some elderly people in various cider bars in the province of Gipuzkoa. The origins of the sound are taken from the noise of horses hooves at a gallop chacu-chacun. Actually the rhythm communication can be understood between two people. the original and basic rhythm "cha-coon cha-coon" has, and continues to, evolve towards modern and innovative rhythmic forms. The antique instrument consisted of a large thick plank resting on two baskets and leaves of sweet corn. Today Txalaparta can be of many materials (wood stone metal)
See the video, below.

Ttukunak ("the pretty ones" in Basque) are two txalapartaris who happen to be twins. They've travelled around showing their art; the second video below, for instance, it's from a recent performance at the Royal Festival Hall in London.

If you happen to be nearby and want to check all this out, Ttukunak will be playing in Porto (Portugal) on February 26 at the Casa da Música with wizard percussionist Cyro Baptista and John Zorn. More info, here.


Traditional txalaparta / Txalaparta tradicional



Ttukunak



~~~~~~~

Hará 12 o 13 años, antes de emigrar a Londres, recuerdo una conversación con un músico sobre las posibilidades de los instrumentos autóctonos vascos fuera de su entorno natural, principalmente en el jazz. No tardamos nada en descartar la alboka, el txistu y la trikitixa, ciertamente venerables y sorprendentemente estridentes, y en seguida nos quedamos con un único candidato: la txalaparta. Lógicamente, aunque yo no tenía ni idea, estábamos descubriendo la pólvora. El compositor Luis de Pablo, por ejemplo, ha experimentado con el instrumento.

El instrumento en sí consiste en lo siguiente (cita de Juan Mari Beltrán, sacada del site de Tomás San Miguel):
Es un instrumento clasificado dentro de los idiofonos que se toca por dos personas llamados txalapartaris, estos con la ayuda de dos “makilas” (palos de madera con diámetro y longitud específicas) percutan con sus dos palos sobre la tabla colocada horizontalmente (y aislada, para que no se pierda la resonancia), de arriba abajo y sujetando los palos verticalmente.
De los dos vídeos que he puesto más arriba, el primero vendría a representar la forma tradicional de tocar el instrumento, y el segundo es del grupo Ttukunak (en euskera, forma cariñosa de decir "guapas"). Estas dos gemelas de Vitoria llevan ya algún tiempo paseando su arte por el mundo (el vídeo es de una actuación en el Royal Festival Hall de Londres, sin ir más lejos).

La noticia, al hilo de las enormes posibilidades del instrumento, es que Ttukunak tocan en Oporto (Portugal) el próximo 26 de febrero en la Casa da Música con el maestro de la percusión Cyro Baptista y el saxofonista y agitador musical John Zorn. Más información, aquí.

No comments: