On January 25, Benny Golson celebrated his 80th birthday; he's also launched a new album, New Time, New 'Tet (Concord). He's been featured in many sites, blogs and radio programmes (as he should), but I'd like to recommend two:
- Alyn Shipton's Jazz Library on BBC-Radio 3 from last Saturday, which is available on line here till next Friday. It has Golson's music plus a lengthy interview.
- David Brent Johnson's Nightlights on WFIU, which can be listened to here.
This Philadelphian gained the prominence that still maintains in the 1950s, when composition in jazz went through a veritable golden age. From our current point of view, this facet of jazz may be somewhat obscured by the incredible array of soloists and improvisers that were active at that time, but what was put on paper in those years was quite something. On the one hand, there was the great tradition of arrangers, with veterans from the big band era, such as Gil Evans, and younger ones like Manny Albam, Bill Holman, Billy Byers, Bob Brookmeyer... and on the other, composers as diverse as Teddy Charles, Mingus, Teo Macero, Duane Tatro, Gigi Gryce, and the enormously succesful Horace Silver and Benny Golson [left, picture © Sergio Cabanillas].
Golson's writing can be found in albums under his own name or the Jazztet's, as well as on others by bands he played with, namely Dizzy Gillespie's big band, Art Blakey's Jazz Messengers, or his pal Art Farmer's. In his best compositions Golson achieves a rare balance between sophistication, catchy melodies and a bluesy quality that makes his work immediately recognisable. A personal favourite is "Whisper Not", but there's plenty to chose from. No overpraising here, he's one of the really great composers of jazz who, luckily, is still around and kicking.
And don't let all that distract you from his tenor playing. He's quite a mean soloist too.
Golson's writing can be found in albums under his own name or the Jazztet's, as well as on others by bands he played with, namely Dizzy Gillespie's big band, Art Blakey's Jazz Messengers, or his pal Art Farmer's. In his best compositions Golson achieves a rare balance between sophistication, catchy melodies and a bluesy quality that makes his work immediately recognisable. A personal favourite is "Whisper Not", but there's plenty to chose from. No overpraising here, he's one of the really great composers of jazz who, luckily, is still around and kicking.
And don't let all that distract you from his tenor playing. He's quite a mean soloist too.
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El 25 de enero, Benny Golson cumplió 80 años. Ha publicado un nuevo disco, New Time, New 'Tet (Concord), y ha recibido amplia (y justa) atención en websites, blogs y programas de radio, de los que recomiendo estos dos (ambos en inglés):
- Jazz Library, de Alyn Shipton en BBC-Radio 3 emitido el pasado sábado y disponible aquí hasta el viernes que viene. Incluye música de Golson, intercalada con una amplia entrevista.
- Nightlights de David Brent Johnson en la emisora de EE. UU. WFIU, que puede escucharse aquí.
Este oriundo de Filadelfia empezó cobrar la notoriedad que aún mantiene en la década de los cincuenta, un periodo en que la composición jazzística vivió una verdadera edad de oro. Desde nuestro punto de vista actual esta faceta del jazz puede quedar algo eclipsada por la cantidad de solistas increíbles en activo en aquel tiempo, pero lo que quedó plasmado en pentagrama en aquellos años no desmerece en absolito. Por un lado quedaban veteranos de las big bands, como Gil Evans, y arreglistas más jovenes, como Manny Albam, Bill Holman, Billy Byers, Bob Broomeyer... y por otro compositores muy diversos, como Teddy Charles, Mingus, Teo Macero, Duane Tatro, Gigi Gryce y los exitosos Horace Silver y Benny Golson.
Las composiciones de Golson se pueden escuchar en discos a su nombre o del Jazztet, así como en otros a cargo de bandas en las que tocó, como la big band de Dizzy Gillespie, los Messengers de Art Blakey o algunas grabaciones de su colega, Art Farmer. En sus mejores piezas, Golson logra un singular equilibro entre lo sofisticado, lo pegadizo y lo bluesy, cualidades que hacen que su obra sea fácilmente reconocible. Un tema favorito es "Whisper Not", pero hay mucho donde elegir. Sin lugar a exageraciones, Golson es uno de los grandes compositores del jazz, que además, afortunadamente, está vivo y en plena forma [izda.: Art Farmer, McCoy Tyner, Golson. Foto © Chuck Stewart, 2008].
Y que todo eso no le distraiga de otra cualidad añadida: también es un fenomenal solista al tenor.
Las composiciones de Golson se pueden escuchar en discos a su nombre o del Jazztet, así como en otros a cargo de bandas en las que tocó, como la big band de Dizzy Gillespie, los Messengers de Art Blakey o algunas grabaciones de su colega, Art Farmer. En sus mejores piezas, Golson logra un singular equilibro entre lo sofisticado, lo pegadizo y lo bluesy, cualidades que hacen que su obra sea fácilmente reconocible. Un tema favorito es "Whisper Not", pero hay mucho donde elegir. Sin lugar a exageraciones, Golson es uno de los grandes compositores del jazz, que además, afortunadamente, está vivo y en plena forma [izda.: Art Farmer, McCoy Tyner, Golson. Foto © Chuck Stewart, 2008].
Y que todo eso no le distraiga de otra cualidad añadida: también es un fenomenal solista al tenor.
1 comment:
Correction. I said originally that "Whisper Note... shares its seven first notes with Miles Davis's "So What" (just a minor scale, and yet...)", but I was actually thinking of Duke Jordan's "Jordu."
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Corrección. En el post originalmente dije que "Whisper Not"... casualmente (o no, no es más que una escala menor, pero...) comparte sus siete primeras notas con el "So What" de Miles Davis", cuando en realidad me estaba refiriendo al "Jordu" de Duke Jordan.
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