I was going to say that Agustín Pérez is the foremost jazz researcher in Spain, but since it's possible that I don't know all of them and that there could always be a brilliant scholar hidden in the shadows (just like Agustín is almost completely unknown in the Spanish jazz community), let's leave it as "one of the most knowledgeable".
Why do I say this? On the one hand – take my word on this – for the widespread respect among researchers who know his work and some (private) comments I've read about him; on the other – this you can check – for his work, huge but equally quiet, on the discography of the greatest jazz musician ever to come out of Spain: Tete Montoliu (right, picture © Quàrtica Jazz, 1981).
One thing I didn't quite agree with about Agustín, although I understand his reasons, is that he did very little writing, having the Organissimo forums as his main outlet. Luckily – and surprisingly – he's started blogging, in English and Spanish, in what promises to be a serious reference on the more archaic, but not less valid, forms of jazz (we still marvel about the Greek and the Renaissance, right?), with his very personal no-holds-barred, no-b.s. approach.
The blog is called Mule Walk & Jazz Talk, a title that shows his love for stride piano as played, for instance, by the two gentlemen in the picture below (Luckey Roberts and Willie "The Lion" Smith, from All About Jazz).
This little corner of the blogsphere is showing a lot of promise at the moment.
Why do I say this? On the one hand – take my word on this – for the widespread respect among researchers who know his work and some (private) comments I've read about him; on the other – this you can check – for his work, huge but equally quiet, on the discography of the greatest jazz musician ever to come out of Spain: Tete Montoliu (right, picture © Quàrtica Jazz, 1981).
One thing I didn't quite agree with about Agustín, although I understand his reasons, is that he did very little writing, having the Organissimo forums as his main outlet. Luckily – and surprisingly – he's started blogging, in English and Spanish, in what promises to be a serious reference on the more archaic, but not less valid, forms of jazz (we still marvel about the Greek and the Renaissance, right?), with his very personal no-holds-barred, no-b.s. approach.
The blog is called Mule Walk & Jazz Talk, a title that shows his love for stride piano as played, for instance, by the two gentlemen in the picture below (Luckey Roberts and Willie "The Lion" Smith, from All About Jazz).
This little corner of the blogsphere is showing a lot of promise at the moment.
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Iba a decir que Agustín Pérez es el estudioso del jazz más serio que hay en España, pero entre que es posible que no los conozca a todos y que siempre puede haber algún fenómeno oculto (del mismo modo que a Agustín no le conoce casi nadie en el ruedo ibérico), vamos a dejarlo en uno de los más serios.
¿Por qué lo digo? Por un lado –esto se me lo creen– por el respeto que le tienen en el mundillo quienes le conocen y los comentarios que a uno le han hecho en privado. Por otro –esto lo pueden comprobar– por su trabajo, enorme pero discreto, de recopilación de la discografía del mejor músico de jazz que ha dado nuestro país: Tete Montoliu (en la foto superior, © Quàrtica Jazz, 1981).
Uno de sus defectos, a mi juicio, era que Agustín publicaba muy poco. En los últimos tiempos su principal escaparate eran los foros de Organissimo. Por suerte –y para sorpresa del que esto escribe– se ha lanzado a bloguear en lo que puede llegar a ser un referente serio y riguroso del jazz más clásico pero no menos válido (¿han perdido vigencia los griegos o el Siglo de Oro? Pues entonces...), con una saludable dosis de retranca charra y sin cuartel para bobadas.
Su blog se llama Mule Walk & Jazz Talk, título que evidencia su inclinación por el piano stride al estilo, por ejemplo, de los dos caballeros de la izquierda (Luckey Roberts y Willie "The Lion" Smith, foto publicada en All About Jazz).
El panorama actual de este rinconcito de la blogosfera es muy prometedor.
¿Por qué lo digo? Por un lado –esto se me lo creen– por el respeto que le tienen en el mundillo quienes le conocen y los comentarios que a uno le han hecho en privado. Por otro –esto lo pueden comprobar– por su trabajo, enorme pero discreto, de recopilación de la discografía del mejor músico de jazz que ha dado nuestro país: Tete Montoliu (en la foto superior, © Quàrtica Jazz, 1981).
Uno de sus defectos, a mi juicio, era que Agustín publicaba muy poco. En los últimos tiempos su principal escaparate eran los foros de Organissimo. Por suerte –y para sorpresa del que esto escribe– se ha lanzado a bloguear en lo que puede llegar a ser un referente serio y riguroso del jazz más clásico pero no menos válido (¿han perdido vigencia los griegos o el Siglo de Oro? Pues entonces...), con una saludable dosis de retranca charra y sin cuartel para bobadas.
Su blog se llama Mule Walk & Jazz Talk, título que evidencia su inclinación por el piano stride al estilo, por ejemplo, de los dos caballeros de la izquierda (Luckey Roberts y Willie "The Lion" Smith, foto publicada en All About Jazz).
El panorama actual de este rinconcito de la blogosfera es muy prometedor.
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